Vaikka olen vielä opettajaopiskelija, opetusta ja ohjausta olen harjoitellut kuitenkin jo pitkään. Terveydenhoitajan työssä yksiön ja ryhmän ohjaus ja opetus on päivittäinen terveyden edistämisen työmenetelmä. Yliopisto opintojen aikana opettamista on harjoiteltu useaan otteeseen erilaisten ryhmä- ja yksilötehtävien kautta sekä opetusharjoitteluissa.
Hoitotyön näkökulma:
Hoitotyön opetuksessa näen tärkeänä, että hoitotyön arvot ja tietoperusta ovat vahvasti esillä opetuksessa. Arkipäivän opetus ja ohjaus tilanteissa tulee näkyä välittäminen, kunnioitus ja vuorovaikutuksen merkitys. Hoitotyön opetuksessa eettisyys ja näyttöön perustuvat käytännöt ovat lähtökohtiani.
Terveyttä edistävä toiminta on moniulotteista ja monimuotoista toimintaa. Terveyden edistämisen tarkoitus on saada aikaan hyvää ihmisen tai yhteisön tarpeista ja lähtökohdista riippuen. Hyvillä vuorovaikutustaidoilla ja yhteistyöllä yksilöä tai yhteisöä tukien saavutetaan nämä tavoitteet sekä hoitotyössä että opetuksessakin.
Opettamisen näkökulma:
Opettajana koen olevan enemmänkin aktiivisen ohjaajan ja tien näyttäjän roolissa kuin tiedon kaatajana. Opettamisessa koen tärkeäksi kumuloituvan oppimisen, jossa uutta tietoa rakennetaan olemassa olevan tiedon päälle. Näin opinnoista tulee yhtenäistä ja sujuvaa.
Motivaation ja elinikäisen oppimisen saavuttamiseksi opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä on käytettävä laaja-alaisesti. Tällöin voidaan luoda mielekäs oppimisympäristö sekä oppilaille että opettajalle. Opetustilanteissa käytän esimerkkejä syventämään ymmärrystä ja persoonaani työvälineenä tekemään asioista mielenkiintoisen.
Mielenkiintoni kohteena on nykyteknologian hyödyntäminen opetuksessa, jolla mielenkiintoa voidaan myös ylläpitää. Erilaisten oppimisympäristöjen ja materiaalinen hyödyntäminen tuovat vaihtelua opettajan ja opiskelijan arkeen sekä tuovat joustavuutta opintoihin.
Mielenkiintoni kohteena on nykyteknologian hyödyntäminen opetuksessa, jolla mielenkiintoa voidaan myös ylläpitää. Erilaisten oppimisympäristöjen ja materiaalinen hyödyntäminen tuovat vaihtelua opettajan ja opiskelijan arkeen sekä tuovat joustavuutta opintoihin.
Opettajana minun tulee ottaa huomioon erilaiset oppijat. Ammattiin opiskelevat ovat hyvin eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia. Heille on kuitenkin muodostunut oma opiskelutaito. Erilaiset oppimisvaikeudet ja muut henkilökohtaiset tekijät tulee ottaa huomioon tasavertaisesti esimerkiksi opiskelijan arvioinnissa.
Opetushallitus edistää suomalaisen koulutuksen kansainvälistymistä koulutuspolitiikkaa tukevalla tavalla. Monet oppilaitokset tukevat opiskelijoiden kansainvälistä aktiivisuutta. Myös minä haluan tuoda opetukseeni laaja-alaisuutta kansainvälisten tiedon ja kokemuksen kautta. Haluan myös rohkaista opiskelijoita kansainvälistymään ja näkemään ympäristöään laajemmin. Tätä kautta he oppivat ymmärtämään paremmin omaa kulttuuriaan ja ihmisyyden merkitystä.
Opetushallitus edistää suomalaisen koulutuksen kansainvälistymistä koulutuspolitiikkaa tukevalla tavalla. Monet oppilaitokset tukevat opiskelijoiden kansainvälistä aktiivisuutta. Myös minä haluan tuoda opetukseeni laaja-alaisuutta kansainvälisten tiedon ja kokemuksen kautta. Haluan myös rohkaista opiskelijoita kansainvälistymään ja näkemään ympäristöään laajemmin. Tätä kautta he oppivat ymmärtämään paremmin omaa kulttuuriaan ja ihmisyyden merkitystä.
Tulevaisuuden visio:
Tulevaisuudessa haluan kehittyä sekä substanssi että pedagogisissa taidoissani. Toivon, että en tule koskaan tieni päähän, vaan löydän uusia ratkaisuja ja koen oivaltamisen iloa. Haluan siis ylläpitää elinikäistä oppimista. Toivon, että oppilaani, tulevat hoitotyön kollegani tulisivat olemaan työn arjessa aktiivisia tiedon etsijöitä, kriittisesti ajattelevia sekä empaattisia että jämäköitä hoitotyön ammattilaisia.